У середині грудня Нацбанк оприлюднив результати роботи щодо впорядкування діяльності МФО та інших небанківських фінустанов, підвищення їх рівня стабільності та прозорості, захисту споживачів.
Загалом регулятор резюмував, що впродовж 2021 року небанківська фінансова сфера оздоровлювалася та трансформувалася згідно з законодавчими нововведеннями.
У підсумковому звіті НБУ, опублікованому на офіційному сайті, йдеться про те, що основні зусилля держрегулятора були спрямовані на формування бази, яка сприятиме зростанню довіри до надавачів фінпослуг. З цією метою Національний банк здійснив ряд дій, спрямованих на впорядкування та розвиток ринку.
Основною передумовою, яка забезпечує активний розвиток ринку, є законодавча база. За рік, що минає, ВРУ схвалила низку законів, необхідних для вдосконалення діяльності МФО, в тому числі "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості". Цей Закон, зокрема, зобов’язує компанії, які мають намір займатися стягненням коштів за простроченими кредитами, пройти державну реєстрацію та унормовує поведінку колекторів під час взаємодії з позичальниками.
Також Нацбанк прийняв 17 нормативних актів, у яких конкретизовано ряд вимог, які регулюють діяльність небанківської сфери. Основними є такі Положення:
У планах НБУ на найближчий час - прийняття нового Положення про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг. Як зазначив С. Савчук, заступник директора Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінустанов:
«На ринку пануватимуть прогресивні правила роботи, які дадуть поштовх для його подальшого розвитку та наближення до європейських стандартів».
У процесі реформування та “чистки” ринок покинули МФО, яким було анульовано ліцензії за порушення законів, та ті, що вирішили припинити роботу. Тільки за липень-вересень Нацбанк позбавив ліцензій 93 фінустанови.
З’явилися на ринку й нові кредитні компанії, які готові працювати згідно з вимогами законодавця та надавати якісні послуги. Також ліцензовано 59 колекторських компаній.
Зросли обсяги активів МФО, показники досягли докризового рівня. Загалом громадяни України позичили понад 49 мільярдів гривень.
За інформацією НБУ, понад 90% небанківських установ, які надають споживчі позики, розкрили структуру власності, установлено, що у 847 з них вона прозора.
Національний банк працює над покращенням захисту прав позичальників, опрацьовує звернення громадян, виявляє вразливі місця. Станом на початок грудня проаналізовано 25 000 письмових звернень та 15 000 дзвінків. Більшість з них стосуються кредитних умов та стягнення прострочених позик. На основі повідомлень розроблено нормативні акти та затверджено низку вимог, які мають на меті зробити процес мікрокредитування більш прозорим та зрозумілим. Йдеться про повну вартість позики, чіткі умови договору, обмеження щодо розмірів штрафів, надання правдивої рекламної інформації.
Важливу роль у захисті споживачів відіграє документ, у якому прописані правила етичної поведінки колекторів. Про те, що передбачають нові вимоги до етичної поведінки колекторів, ми писали раніше.