На початку січня 2022 року Міністерство цифрової трансформації спільно з Українським бюро кредитних історій оголосили про запуск в застосунку «Дія» нової важливої функції – сповіщення про зміну та перевірку кредитної історії. Як повідомляють представники міністерства, за перший місяць впровадження послуги українці отримали 3,3 млн відповідних push-сповіщень. В числі повідомлень: 2.2 млн – щодо перевірки кредитної історії перед прийняттям рішення щодо видачі кредиту, понад 1 млн – стосовно взяття кредиту та 57 000 – про оформлення кредитної картки.
Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров вважає запуск таких швидких сповіщень важливим інструментом для протидії шахрайству. У своєму telegram-каналі чиновник, зокрема, зазначив:
«Запускаємо в застосунку Дія важливу послугу для захисту українців та протидії шахрайству – push-сповіщення про нові кредити та перевірку кредитної історії. Перевірка кредитної історії – це обов’язковий етап при оформленні кредиту. Тепер якщо хтось перевірятиме вашу історію або візьме кредит, ви отримаєте пуш».
Тобто тепер, кожен громадянин України, зареєстрований в застосунку «Дія» буде повідомлений про кожен випадок, коли фінустанова робитиме запит на перевірку його кредитного статусу. Отримавши push-сповіщення, можна перейти на сторінку, де описані всі деталі та причини перевірки, а також подати скаргу при необхідності. Наразі функція доступна виключно для банківського кредитування, адже організації, котрі видають швидкі кредити, поки що не під’єднані до «Дії». Разом з тим, як ми писали раніше, НБУ значно посилив регулювання учасників ринку мікрокредитування та оновив вимоги до кредиторів.
Влада приділяє цьому питанню все більше уваги, адже не проходить і дня, щоб кіберполіція не фіксувала випадків кредитного шахрайства. За словами представників Мінцифри, нова функція «Дії» тільки за місяць роботи допомогла попередити майже 800 кредитних шахрайств. Зокрема, Українське бюро кредитних історій за цей період зареєструвало 795 звернень від громадян. Більшість ситуацій українці змогли вирішити самостійно після належної експертної консультації, 20 звернень стосовно незаконної видачі позик потребували втручання спеціалістів УБКІ.
Переважна більшість незаконних оформлень кредитів відбувається з паперовими документами українців. Поступовий перехід на цифрові документи та постійне оновлення функціоналу застосунку «Дія» – важливі кроки для нівелювання існуючої проблеми.
За словами Федорова, щоб почати отримувати відповідні push-сповіщення, не потрібно оновлювати за стосунок, функція вже активована за замовчуванням.